Or read in: Engels

De XJ Series 1; een goed exemplaar is inmiddels zeldzaam geworden, laat staan een Daimler S1.

Over een Series 1 XJ bestaat geen twijfel; deze ís gewoon mooi! De grote kunststof bumpers op een Series 3, De zwart getinte achterlichten op een wat latere XJS, dit zijn zaken welke bij deze types nog wel eens in twijfel worden getrokken. Over de allereerste XJ zijn de meningen echter niet verdeeld, en dat is niet gek!

Want kijk nou eens naar de vormgeving van die achterlichten, of eigenlijk de gehele achterpartij. Heb je ooit zoiets gezien? We hebben het over een forse sedan, maar de slanke elegantie straalt er van af. Voor een groot deel ook te danken aan de destijds nog ranke chromen bumpers; dat zag je later niet meer. De grote achterruit, ook uniek. En die uitlaten; niet logisch zijn zij na het verlaten van de achtersteven naar buiten gedraaid. Niet logisch, maar o zo mooi.  Goed, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar laten we even naar de staat van de Daimler gaan, zeker zo belangrijk.

Het gaat om een originele Daimler uit de eerste serie XJ. De prachtige geribbelde Daimler grille en handgreep op de kofferbak typeren het Daimler design. Waar de reguliere XJ Series 1 ook leverbaar was met een 2.8 liter zes-in-lijn vind je in de Daimler uitsluitend de 4.2. Zelf zag ik nooit eerder een Series 1 Daimler, ze zijn relatief moeilijk vindbaar.

Een origineel interieur, met het Daimler houtwerk. De vier Daimler logo’s op de velgen zijn compleet, alsook het logo in de grille is aanwezig. Een period correct radio is nog steeds aanwezig. Het leer is origineel en in mooie staat, al zijn er scheurtjes en droogteplekken te vinden. De hemelbekleding is in het verleden al eens gerenoveerd en hangt dus niet. Verlichting op het dashboard werkt. Het is een compleet en origineel ogend exemplaar! Deuren sluiten netjes aan, de lijnen kloppen. Maar het belangrijkst als het gaat om klassiekers van deze leeftijd; een ogenschijnlijk ‘hard’ schutbord, hard plaatwerk en harde bodemplaat. Aan de onderzijde vonden we slechts 1 deel wat in iets mindere conditie was, al was dit absoluut niet zorgwekkend te noemen. Bijzonder, want de Series 1 dateert van 1973!

Hoewel het plaatwerk in goede staat is, is het lakwerk dan weer in wat mindere conditie. Grootendeels is de lak ook niet meer origineel, al oogt de Daimler mooi. Ook zijn er enkele deukjes te vinden in het plaatwerk.

Kofferbak? Netjes, de bodem niet verroest. Dorpels? al. Echt een auto van en voor een liefhebber, dat zie je aan alles.

Dan de techniek. De automatische versnellingsbak schakelt soepel en zonder falen. Het onderstel voelt onderhouden aan, er zijn geen vreemde spelingen waarneembaar en geen vreemde geluiden te horen. Het motorblok loopt eenmaal op toeren goed. ‘Onderin’ is het wat onregelmatig, dit is wellicht te wijten aan de elektrische choke, momenteel niet verkrijgbaar en dus niet door ons gemonteerd. Hoewel compleet en goed ogend is er dus nog wat winst te behalen als het om het motorblok gaat. Natuurlijk kunnen we hierin adviseren en begeleiden, wanneer gewenst.

Deze pure historie op wielen wil je hebben.

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

*Toevoeging i.v.m. Covid-19: Voor een eventuele bezichtiging kan ik de klassieker klaarzetten, zodat we op ruime gepaste afstand met elkaar kunnen overleggen wanneer dat gewenst is. Ik neem geen onnodige risico’s. Neem voor een eventuele proefrit je rijbewijs mee.

Wat maakt deze Series 1 bijzonder?
Daimler, zeldzaam
‘Harde’ auto, erg goede basis
Eerlijk geprijsd
Goede investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: HL-HD-01
Oorsprong: NB
Registratie NL: 25-01-1994
Eerste registratie: 21-03-1973
Kilometerstand: 133.074km
APK vervaldatum: 03-09-2022
Cilinderinhoud: 4235cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 164kW/223PK

Financieel.
Daimler 4.2 Sovereign Series 1 – Dark Green – 133.074km – BJ1973

Vaste prijs: €9.990,- 

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!