Or read in: Engels

Sapphire Metallic, Coffee interieurtrim, de betrouwbare 4.0 zes-in-lijn, een perfecte combinatie!

Aan deze Daimler ging anderhalf jaar mailcontact vooraf. En dat terwijl deze op slechts 1000 meter afstand stond gestald, hier in Oirschot. Goed, uiteindelijk komen de verkoper en ik er uit! Na veel en vooral mooi werk (lees daarover hier) is de Daimler nu te koop.

Van oorsprong is de Six in België nieuw geleverd. De tweede eigenaar heeft hem vele jaren terug geïmporteerd in Nederland, een veel voorkomende situatie. Deze eigenaar, een echte liefhebber, had meerdere Daimlers en reed dus zeer beperkt met elke auto, wat heeft geresulteerd in de aantrekkelijke kilometerstand.

De Six is voorzien van een prachtige kleur; Sapphire Metallic. Het interieur is uitgevoerd in prachtig leder met een contrasterende bies. Prachtig maar vooral ook uniek. De combinatie van de Coffee interieurtrim met het saffierblauw exterieur is bijzonder. Natuurlijk vind je wortelnotenhout in overdaad; zelfs het stuur en de pookknop zijn uitgevoerd in hout. Hout dat normaal gesproken zijn diepe kleur en glans verliest, dit door de invloed van UV-licht. Niet bij deze Six, het houtwerk ziet er prachtig uit, verkeert in nieuwstaat.

Daimler, dat betekent ultieme luxe. Het onderscheid met de meest luxe Jaguar XJ telg, de Sovereign, vind je in chromen spiegelkappen, chromen handvatten, een luxere geribbelde grille alsook kofferbakgreep. Fijner leer kleedt het interieur nog meer af. En niet te missen zijn de wortelnoten tafeltjes achterin, voorzien van verchroomde scharnieren, schitterend! Destijds was een Jaguar of Daimler te bestellen met een Long Wheel Base carrosserie. De Daimler werd niet simpelweg verlengd door er ‘wat ruimte tussen te plakken’, maar de complete carrosserie werd aangepakt. In vergelijk met de Short Wheel Base wijkt de daklijn behoorlijk af waardoor je ook nog wat extra hoofdruimte hebt. De langere wielbasis resulteert verder in maar liefst 10 centimeter extra beenruimte. Heb je dan nog het idee dat je op je comfortabele achterbank wat krap zit, dan zet je gewoon de voorstoel wat naar voren. Omslachtig? Nee hoor, je bedient deze gewoon vanaf de achterbank.

De motor betreft de betrouwbare vierliter zes-in-lijn, welke zonder problemen grote aantallen kilometers draait. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Natuurlijk is de Daimler na het lange stallen uitgebreid onderhouden voordat deze überhaupt gestart werd. Verse olie en koelvloeistof, nieuwe filters, onder andere. Tijdens deze onderhoudsbeurt viel op dat het onderstel er bijzonder netjes uit ziet, er zijn geen vreemde spelingen waarneembaar. De onderplaat van de achteras vertoont wat roest, maar dat is vrij gebruikelijk en bovendien is deze gemakkelijk te vervangen voor een netter of een nieuw exemplaar. Voor nu nog niet aan de orde maar het vermelden waard.

De automaat schakelt soepel, de wielophanging voelt degelijk aan. Een ‘zingend’ differentieel is een bekende kwaal van de X300 Jaguars en Daimlers. Het differentieel van deze Daimler is muisstil, onhoorbaar.

Het exterieur bevind zich in bijzonder nette staat. Onder de achterruit is geen roest zichtbaar. Het chroomwerk op beide bumpers, wat tegenwoordig schaars begint te worden, is in bijzonder goede staat. De originele Daimler Turbine velgen zien er netjes uit en de Six staat op vier hele nette Michelin winterbanden met goed profiel.

Een X300 wordt vaak gezien als Jaguars’ betrouwbaarste XJ. Door de relatief korte productieperiode begint het model inmiddels ook schaars te worden; een goed exemplaar is steeds moeilijker te vinden. Het spreekt voor zich dat een X300 een goede investering is.

Voor zijn tijd vind je vanzelfsprekend bijzonder veel luxe in de Daimler. Zo is deze uitgevoerd met een elektrisch bedienbaar en kantelbaar schuifdak, elektrisch bedienbare stoelen, Climate Control en een Jaguar radio. Wat minder voor de hand liggend zijn bijvoorbeeld het elektrisch in diepte en hoogte verstelbare stuurwiel. Zelfs de hoofdsteunen zijn elektrisch instelbaar.

De Daimler wordt afgeleverd met een kersverse APK, geldig tot oktober 2020. Uiteraard is de servicemap aanwezig, compleet met volledig ingevuld onderhoudsboekje.

Vooruit, er moet toch iets te klagen zijn, zou je zeggen? Jazeker, hoewel de hemelbekleding nog niet ernstig loslaat, zit een hangende hemelbekleding er wel aan te komen. Dit kunnen we eventueel direct verhelpen bij aankoop, mocht dat gewenst zijn.

Er valt nog veel te zeggen over deze Daimler, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

 

Meer weten over de zoektocht naar deze Daimler? Klik hier.

Waarom deze Daimler?
Lage kilometerstand
Afkomstig van de tweede eigenaar
Unieke kleurstelling
Betrouwbare 4.0 zescilinder
Goede investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken: 36-TRG-8
Oorsprong: BE
Registratie NL: 20-03-2012
Eerste registratie: 08-01-1997
Kilometerstand: 160.810km
APK vervaldatum: 14-10-2020
Cilinderinhoud: 3980cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 177kW/241PK

Financieel.
Daimler Six 4.0 L6 LWB – Sapphire Metallic – 160.810km – BJ1997

Gereserveerd voor Joachim
Marge auto, geen BTW verrekenbaar

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!