Or read in: Engels

Orinda, California, 10 februari 1972. G.W. Humprey en zijn nieuwe Jaguar XJ6.

Daar begon het allemaal mee. Overseas Delivery British Leyland verzorgt de aflevering van de Carmine Red XJ aan familie Humprey. De familie die tot kort geleden de enige eigenaar van de Series 1 bleef.

Al die tijd is het lakwerk ongerept gebleven, uniek. Dit laat een geweldig patina achter. Technisch gezien is deze XJ recentelijk meer dan behoorlijk aangepakt. Sinds 2019 is er ruim € 14.000, – aan besteed! Stuurkolom gereviseerd, compleet barake systeem vernieuwd, differentieel gereviseerd, brandstofpompen en tanks vernieuwd, carburateurs, ik kan nog wel even doorgaan … Een enorme klus! Uiteraard zijn alle facturen beschikbaar.

Ook belangrijk als het gaat om klassiekers van deze leeftijd; een ogenschijnlijk ‘hard’ schutbord, hard plaatwerk en harde bodemplaat. Kan dat nog? Ja, dat kan, zolang de eigenaar de XJ maar met liefde behandelt en laat behandelen.

Kofferbak? Netjes, de bodem niet verroest. Dorpels? Netjes, geen roest zichtbaar. Echt een auto van en voor een liefhebber, dat zie je aan alles.

De XJ Series 1; een goed exemplaar is inmiddels zeldzaam geworden. Met dit patina? onvindbaar!

Over een Series 1 XJ bestaat geen twijfel; deze ís gewoon mooi! De grote kunststof bumpers op een Series 3, De zwart getinte achterlichten op een wat latere XJS, dit zijn zaken welke bij deze types nog wel eens in twijfel worden getrokken. Over de allereerste XJ zijn de meningen echter niet verdeeld, en dat is niet gek!

Want kijk nou eens naar de vormgeving van die achterlichten, of eigenlijk de gehele achterpartij. Heb je ooit zoiets gezien? We hebben het over een forse sedan, maar de slanke elegantie straalt er van af. Voor een groot deel ook te danken aan de destijds nog ranke chromen bumpers; dat zag je later niet meer. De grote achterruit, ook uniek. En die uitlaten; niet logisch zijn zij na het verlaten van de achtersteven naar buiten gedraaid. Niet logisch, maar o zo mooi.

Dan de techniek. Het motorblok loopt mooi en stil. Starten doet de 4200CC zes-in-lijn direct, houd de elektrische choke de eerste kilometers ingeschakeld en je rijdt direct comfortabel en soepel weg.  De staat van deze XJ hebben we dus duidelijk aan zijn vorige eigenaar te danken. om de 4.2 in een zo goed mogelijke conditie te krijgen is in 2020 een grote beurt uitgevoerd. Beide carburateurs werden vervangen, ook de vier banden zijn vernieuwd. Het interieur had de tand des tijds wat minder goed doorstaan; de stoelen zijn daarom opnieuw bekleed in de originele stijl. Zo wil je het graag zien, toch?

Hoe is het mogelijk; de complete documentatie van destijds is nog aanwezig! Serviceboekje, netjes afgestempeld. Handleiding, present. Zelfs de documentatie van de aanwezige klassieke radio vind je in de originele, 1972 Jaguar boardmap.

Deze pure historie op wielen wil je hebben. ‘Ik heb hem zelf ook’, zegt een slechte verkoper vaak, maar in dit geval de waarheid. Dark Blue. Dan een 2.8 Manual. Mooi!

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

*Toevoeging i.v.m. Covid-19: Voor een eventuele bezichtiging kan ik de klassieker klaarzetten, zodat we op ruime gepaste afstand met elkaar kunnen overleggen wanneer dat gewenst is. Ik neem geen onnodige risico’s. Neem voor een eventuele proefrit je rijbewijs mee.

Wat maakt deze Series 1 bijzonder?
Patina!
Vroege Series 1
‘Harde’ auto
Goed onderhouden klassieker
Slechts 1 voorgaande eigenaar
Goede investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: DZ-99-16
Oorsprong: USA
Registratie NL: 20-07-2020
Eerste registratie: 30-06-1972
Kilometerstand: 43.834Mls
APK vervaldatum: 05-08-2022
Cilinderinhoud: 4235cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 125kW/170PK

Financieel.
Jaguar XJ S1 4.2 Automatic – Carmine Red – BJ1972 – 43.834Mls – BJ1972

Vaste prijs: €16.390,-
marge regeling, geen BTW verrekenbaar.

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!