Or read in: Engels

De XJ40, misschien wel Jaguars’ meest besproken design. Inmiddels zeldzaam geworden.

Love it or hate it, zo werkt dat met de XJ40. Gelukkig maar, want ze zijn schaars aan het worden. Een groot publiek drijft de prijs alleen maar op, toch? Schaars zijn ze, en al helemaal in deze staat en uitvoering. Want bijzondere laatste editie, ‘Gold’ genaamd. Brooklands Green lakwerk, een ongerepte en originele staat. Maar nog veel belangrijker; een ogenschijnlijk ‘hard’ schutbord, hard plaatwerk en harde bodemplaat. Kan dat nog? Ja, dat kan, zolang de eigenaar de XJ40 maar met liefde behandelt en laat behandelen.

Deze XJ6 in de schitterende kleur Brooklands Green hééft het gewoon; Een in topconditie verkerend interieur en exterieur, een onderstel in degelijke staat, werkelijk alles ademt originaliteit uit.  Geen parkeerdeukjes, geen achteraf ingebouwde apparatuur, geen opsmuk. Wèl een originele en perfect werkende radio, een koelende airconditioning, volledig werkende interieurverlichting, vrij van mankementen.

Dat zegt iets over de manier waarop deze Jaguar de afgelopen jaren is bereden, gekoesterd in dit geval. Absoluut de investering waard, daar is geen twijfel over mogelijk.

Van oorsprong is de XJ6 in België nieuw geleverd, door Vandenplas Tervuren. De tweede eigenaar heeft hem vele jaren terug geïmporteerd in Nederland, een veel voorkomende situatie. Deze eigenaar moet een echte liefhebber zijn geweest, net zoals de huidige eigenaar. Alles straalt liefhebberij uit.

De XJ is voorzien van een niet veel voorkomende kleur; Brooklands Green. Het interieur is uitgevoerd in prachtig Cream leder, leder dat haast nooit aangeraakt lijkt te zijn. Prachtig maar vooral ook bijzonder uniek. Natuurlijk vind je wortelnotenhout in overdaad. Hout dat normaal gesproken zijn diepe kleur en glans verliest, dit door de invloed van UV-licht. Niet bij deze XJ40, het houtwerk ziet er prachtig uit en verkeert in nieuwstaat.

1994 was het laatste productiejaar van de XJ40. Dit model, de zeldzame ‘Gold’ uitvoering, was de kroon op het werk en gaf de laatst geleverde XJ40’s een bijzonder uiterlijk. Het leder is anders gestikt en de logo’s zijn goudkleurig, om wat verschillen te noemen. Veel kenmerken van zijn opvolger, de X300, zie je al specifiek op de XJ40 Gold. De ‘diamond turned’ Kiwi velgen bijvoorbeeld, en het nieuwe type pookknop. Ook typisch voor de XJ40 Gold zijn de dubbele coachlines, goud gekleurd uiteraard.

Goed, hoe rijdt deze XJ? Ongeacht het uiterlijk vertoon van een Jaguar of Daimler blijft dit altijd een verrassing, in dit geval positief. De automaat schakelt soepel, de wielophanging voelt degelijk aan. Een ‘zingend’ differentieel is een bekende kwaal van de XJ40 Jaguars en Daimlers. Het differentieel van deze Jaguar is uiteraard muisstil, onhoorbaar.

De hemelbekleding is nog in topconditie. Gerenoveerd? Dat heb ik helaas niet terug kunnen vinden, maar het heeft er alle schijn van.Onder de achterruit is geen roest zichtbaar. Vier spatbord randen zijn vrij van roest, de dorpels zijn origineel en hard. Slechts enkele minimale beschadigingen en een klein puntje van zichtbare roest op het spatscherm rechtsvoor verraden zijn leeftijd.

Het chroomwerk op beide bumpers, wat tegenwoordig schaars begint te worden, is eveneens in nieuwstaat. Rechts boven de voorbumper is een onvolkomenheid in de lak te vinden in de vorm van lichte roest. Het is minimaal, maar ik vermeld graag alle gebreken om verrassingen voor de nieuwe eigenaar te voorkomen. Koplampen zijn vrij van barsten, evenals alle knipperlichten en andere lichtunits.

De hemelbekleding is nog in topconditie. Gerenoveerd? Dat heb ik helaas niet terug kunnen vinden, maar het heeft er alle schijn van.

Nog even over de trekhaak; een vorige eigenaar fietste graag, een fietsrek moest dus mee. Deze trekhaak is niet gelast maar professioneel met bouten vastgezet en is dus makkelijk te verwijderen, er is daarna niets meer van te zien.

Het spreekt voor zich dat een XJ40 in deze conditie een goede investering is.

De XJ6 wordt afgeleverd met een kersverse APK, geldig tot mei 2020. Uiteraard is de servicemap aanwezig, compleet met volledig ingevuld onderhoudsboekje. De Jaguar is perfect onderhouden, er is geen onderhoudsbeurt overgeslagen.

Er valt nog veel te zeggen over deze XJ, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Waarom deze XJ6?
XJ40… Daarom!
Gold uitvoering
Bijzonder lage kilometerstand
Afkomstig van de derde eigenaar
Sluitende onderhoudsgeschiedenis
Frisse auto om te zien
Perfecte kleurstelling
Zeldzamer en zeldzamer

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken: 99-SR-JT
Oorsprong: BE
Registratie NL: 11 april 2006
Eerste registratie: 21 april 1994
Kilometerstand: 144.482km
APK vervaldatum: 7 mei 2021
Cilinderinhoud: 3239cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 149kW/203PK

Financieel.
Jaguar XJ40 XJ6 3.2 Gold – Brooklands Green – 144.482km – BJ1994

Vaste prijs: € 7.890,- incl. 21% BTW
Marge auto, geen BTW verrekenbaar voor ondernemers

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!