Or read in: Engels

De XJ40, misschien wel Jaguars’ meest besproken design. Inmiddels zeldzaam geworden.

Wij hebben het geluk dat in een ver, ver verleden deze XJ40 met een technisch gebrek stil kwam te staan. Geluk, vraag je je af? Jazeker! De eerste eigenaar stalde zijn XJ40, met de bedoeling om deze in betere tijden te laten repareren. De XJ40 bleef gestald. Die betere tijden? Die volgden bij ons. Volledige koprevisie. Aanvullend is zijn remschijven en -blokken vervangen en is er natuurlijk een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd. Helemaal klaar voor de nieuwe eigenaar!

Het resultaat is een XJ6 in geweldige staat. Door het toch al sporadische gebruik en natuurlijk door het lange stallen is de kilometerstand laag en zijn de gebruikerssporen minimaal. Iedereen is op zoek naar youngtimers met een lage kilometerstand. Er zijn zelfs bedrijven welke zich hierin gespecialiseerd hebben; Zwitersland, Japan, overal wordt er gespeurd naar dit soort spelden in de hooiberg. De interessante youngtimer-regeling is immers nog steeds actief, voordeel genoeg dus. Hoewel het om dezelfde fiscale voordelen gaat als we het hebben over deze XJ6, ben ik er zeker van dat deze voordelen niet de redenen zullen zijn die de koper motiveren. Hier gaat het om een liefhebbersauto, die koop je met je hart in plaats van je euro-brein! Een heel bijzondere liefhebbersauto, met een heel bijzondere kilometerstand van 103.491km.

Love it or hate it, zo werkt dat met de XJ40. Gelukkig maar, want ze zijn schaars aan het worden dus een groot publiek drijft de prijs alleen maar op, toch? Schaars zijn ze, en al helemaal in deze staat. Want waar vind je dat; ongerept, origineel, afkomstig van de eerste eigenaar en dan het belangrijkste; die bijzondere kilometerstand. Bestaat dat? Jazeker, het NAP rapport geeft de geschiedenis gedetailleerd weer. Vanzelfsprekend een ‘hard’ schutbord, hard plaatwerk en harde bodemplaat. Een onaangetast interieur, het ruikt zelfs nog ‘nieuw’. Een echt collectors’ item, dat is duidelijk.

De originele autopapieren uit 1992 zijn nog bij de XJ40 aanwezig, geweldig toch? Ook zijn alle toevoegingen in de servicemap present. Uniek, na 28 jaar. En die trekhaak? Daarop plaatste de eerste eigenaar zijn fietsen. Ben je geen fietser, dan kunnen we de trekhaak eventueel op verzoek verwijderen.

Goed, tot zo ver de geschiedenis van deze Jaguar. Als bovenstaande zaken op orde zijn is het tijd om naar de cosmetische staat van een klassieker te gaan kijken, daar zorgt natuurlijk ook voor het grootste plezier als het gaat om dit soort bijzondere auto’s.

Want wat is zo’n XJ40 geweldig mooi! Het interieur straalt gewoon jaren ’80 uit, prachtig. Jaren 80 in een wel heel luxe uniform want overal houtwerk en leder. Wortelnotenhout, mooie uitklapbare leeslampjes, een met leer bekleed stuur… En dan de staat ervan; géén beschadigingen, geen bijgeknutselde carkit, een prachtige originele radio, alles helemaal zoals het hoort.

Geen storingen, geen gekke zaken. De mooie en fijne stoelen zijn elektrisch te verstellen, zo ook de spiegels. alles werkt naar behoren. Dit máákt een auto echt!

Dan de buitenzijde. Bijzonder netjes. Bekijk de dorpels maar eens, op de foto. Deze ogen nog net als destijds toen de XJ de fabriek uit rolde. Het lakwerk is professioneel gepolijst en daarna in de wax gezet, het oogt geweldig.

Een bekend verschijnsel is de loslatende hemelbekleding. Elke Jaguar op leeftijd krijgt hiermee te maken. De hemelbekleding van deze XJ40 is gerenoveerd en kan er dus weer jaren tegen.

Nu heb ik hier behoorlijk wat Jaguars en Daimlers voorbij zien komen. heel soms heb je zo’n auto staan waarvan je denkt; ‘Die wil ik hebben!’ Deze Jaguar is er zo een. Geen verkooppraat hoor, verkopen hoort een klassieker zelf te doen. Ik ben in ieder geval verkocht!

Valt er dan helemaal niets op aan te merken, vraag je je af? Natuurlijk wel, geen enkele klassieker van bijna 30 jaar oud is perfect. In het geval van deze XJ40 hebben we het dan over de antenne van de radio, deze werkt niet meer. Eenvoudig op te lossen met een modernere variant onder de achterruit, dat wel. En dan is er de 30 jaar oude airconditioning. Momenteel werkt het systeem niet, omdat het niet met het moderne gas gevuld is. Het oude gas is namelijk wettelijk niet meer toegestaan. Eventueel kunnen we het systeem op verzoek laten moderniseren, uiteraard tegen meerprijs. Was dat het dan? Jazeker!

Vanzelfsprekend is de volledige documentatie bij de Jaguar aanwezig. Servicemap, NAP rapport, volledige sleutelset met twee afstandsbedieningen, er mist niets. Deze XJ40 onderging een complete koprevisie en onderhoudsbeurt bij Jaguar specialist Coventry BV te Uden, zodat de nieuwe eigenaar er onbezorgd mee op pad kan.

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. Je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Een doorsnee autobedrijf maakt auto’s ‘verkoopklaar’. Wij maken onze klassiekers niet klaar voor de verkoop, maar klaar voor de liefhebber. Het verschil? Het minimale lijnrecht tegenover het maximale, dát is het verschil. Bekijk en vergelijk onderstaand overzicht, per klassieker samengesteld.

Technisch uitgevoerd onderhoud.

  1. Algehele checkup
  2. Remblokken voor – Vervangen – Origineel JLR
  3. Remblokken achter – Vervangen – Origineel JLR
  4. Remschijven voor – Vervangen – Origineel JLR
  5. Remschijven achter – Vervangen – Origineel JLR
  6. Zes bougies – Vervangen – Origineel JLR
  7. Luchtfilter – Vervangen – Origineel JLR
  8. Borgplaat nokkenas – Vervangen – Origineel JLR
  9. koppakking – Vervangen – Origineel JLR
  10. Bougie afdichtingen X300 – Vervangen – Origineel JLR
  11. Uitlaatkleppen – Vervangen – OEM
  12. Koelvloeistof 6 liter – Vervangen – OEM
  13. Rekbouten cilinderkop – Vervangen – Origineel JLR
  14. O ring oliefilterhuis – Vervangen – Origineel JLR
  15. Oliepijp oliefilterhuis – Vervangen – Origineel JLR
  16. Connector Oliepijp – Vervangen – Origineel JLR
  17. Motorolie 10W40 – Vervangen – OEM Kroon
  18. Koelvloeistof – Vervangen – OEM Kroon
  19. Vlakken cilinderkop – Revisie
  20. APK

Optisch uitgevoerd onderhoud.

  1. Exterieur gereinigd, gepolijst en gewaxt
  2. Interieur gereinigd
  3. Leder gereinigd, behandeld tegen veroudering
  4. Diverse verlichting dashboard gerepareerd
  5. Houtwerk dashboard vervangen Origineel JLR
  6. Kentekenplaten vervangen voor nieuw, luxe opdruk
  7. Hemelbekleding gerenoveerd
  8. Stalen wielen vervangen voor origineel lichtmetaal

Waarom deze XJ Executive?
XJ40… Daarom!
Afkomstig van de eerste eigenaar
Sluitende kilometergeschiedenis
Frisse auto om te zien
Nieuwe APK zonder op- of aanmerkingen
Perfecte kleurstelling
Zeldzamer en zeldzamer

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken: FJ-TG-18
Oorsprong: NL
Registratie NL: 29-07-1992
Eerste registratie: 29-07-1992
Kilometerstand: 103.491km
APK vervaldatum: 22-02-2021
Cilinderinhoud: 3239cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 149kW/203PK

Financieel.
Jaguar XJ40 XJ6 3.2 L6 – Regency Red – 103.491km – BJ1992

Vaste prijs: €9.950,-
Marge auto, geen BTW verrekenbaar

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!