Or read in: Engels

XJS Insignia. De kenners weten; dit is een bijzonder exemplaar. V12, linksgestuurd, slechts 10 exemplaren wereldwijd. Tien.

Insignia. Bespoke, dat is het. Extreem zeldzaam zijn deze exemplaren nu. Alles is met de hand vervaardigd. Bekijk de randen van het mooie houtwerk; in kleur van het interieur. De lederen details in overvloed. De bijzonder gevormde houten pookknop, alle details zijn bijzonder, zo zie je het tegenwoordig niet vaak meer. Natuurlijk, vandaag de dag is er Jaguar’s Special Vehicle Operations, kortweg SVO genaamd. De oplagen in deze tijd zijn echter veel hoger en de producten zijn meer gestandaardiseerd. Dat maakt het minder uniek als je het mij vraagt.

Kun je het je voorstellen? Van deze Jaguar XJS V12 LHD zijn slechts tien exemplaren wereldwijd geleverd. Hoeveel zullen de tand des tijds doorstaan hebben? Vier? Of zes? Het uitzoeken waard.

En dan die kleur, uitsluitend voor Insignia modellen beschikbaar; Lavender. Het interieur uitgevoerd in Pale Stone Aniline leder. Aniline; een bovenhuids, vatgeverfd rundleer. In dit bijzondere leer zijn alle natuurlijke kenmerken zichtbaar, omdat de huiden niet gecorrigeerd zijn. Met de grootste vakmanschap is dit leder overal in het interieur verwerkt; elk dashboarddeel, elk detail van de deurpanelen en geloof het of niet, zelfs de steunpunten van de stoelen onder op de vloer zijn met dit leer bekleed. Bekijk de foto’s eens en zie de details. Uniek!

Goed, tot zo ver het verhaal van de Insignia Jaguar. Wat is zo’n XJS geweldig mooi! Het interieur straalt gewoon jaren ’80, jaren ’90 uit, prachtig. Jaren 80 en 90 in een wel heel luxe uniform want overal hout en leer. De mooie en fijne stoelen zijn elektrisch te verstellen, zo ook de spiegels.

De hemelbekleding deed hier wat afbreuk aan, deze hing op je kruin tijdens het rijden. Niet gek; Dit is een standaard gebrek na verloop van tijd, door ons netjes verholpen en bekleed in de originele kleurtint.

Wat deze Insignia XJS nog meer bijzonder maakt, is het feit dat het gaat om een origineel in Nederland geleverd exemplaar. Munsterhuis was de dealer welke in 1994 de XJS voor het eerst tenaamstelde. Momenteel is deze Jaguar eigendom van een particulier uit Brabant. 18 jaar heeft hij het exemplaar in bezit. Bijzonder toch?

Waarom dient de XJS dan te vertrekken, vraag je je af? De huidige eigenaar maakt er zelden gebruik van. Parkeren in de binnenstad is niet gemakkelijk. Hij vind het jammer om te zien dat de Jaguar niet de aandacht krijgt die hij, of zij zo je wilt, verdient. Hoewel de staat van de Jaguar bijzonder goed is, is het aan te raden om een onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Ook het aircosysteem is al jaren niet meer geserviced. De airconditioning koelt momenteel niet en het is niet bekend of er gebreken zijn aan dit systeem.

Dan de staat van de XJS. In dit soort gevallen is het belangrijkste punt de originaliteit. Zoek je een XJS, dan wil je een onverprutst exemplaar. Zoek ze maar eens, vaak blijkt het tegendeel waar. Deze XJS is in originele staat. Tijdens de taxatie viel het op dat vrijwel elk plaatdeel voorzien is van de originele lak, al is er licht kleurverschil waarneembaar. De gemeten lakdikte bevindt zich tussen 188-400µm Ook de originele striping en natuurlijk het Insignia logo zijn nog aanwezig. Is deze lak dan overal in topconditie? Nee, dat niet. Er zijn wat doffe plekken zichtbaar, niet vreemd na 26 jaar. Ook zijn er wat parkeerdeukjes en krassen te vinden. Een liefhebbers-auto als deze kan dat hebben. Nogmaals; de basis, dat is wat telt. Roest is levensbedreigend voor de XJS. Deze Insignia is in bijzonder goede conditie als het om het onderstel en plaatwerk gaat, alle delen ogen bijzonder hard. Geen vreemde plekken te vinden. Voetenbak, schutbord, carrosserie rondom de veerpoten, het zijn bekende punten. Deze punten vertonen geen aangetaste plekken, een unicum. Kofferbak? Netjes schoon, de bodem zoals gezegd vrij van roest. Dorpels? Netjes, geen roest zichtbaar. Bumpers? Helemaal in orde, inclusief het chroomwerk. Echt een auto van en voor een liefhebber, dat zie je aan alles.

Onderhoud is uitgevoerd bij de dealer tot 191.000km. De volledige servicemap is aanwezig.

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

*Toevoeging i.v.m. Covid-19: Wij zijn zeer landelijk gelegen, er is geen drukte bij ons in de omgeving, slechts een en al rust. Voor een eventuele bezichtiging kan ik de klassieker klaarzetten, zodat we op ruime gepaste afstand met elkaar kunnen overleggen wanneer dat gewenst is. Ik neem geen onnodige risico’s. Neem voor een eventuele proefrit je rijbewijs èn identiteitsbewijs mee.

Waarom juist deze XJS?
1 of 10 V12 LHD Insignia’s
Origineel Nederlands geleverd
Afkomstig van de tweede eigenaar
Goede belegging
In originele staat

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: HH-HL-26
Oorsprong: NL
Registratie NL: 6 januari 1994
Eerste registratie: 1994
Kilometerstand: 233.333km
APK vervaldatum: 2 maart 2021
Cilinderinhoud: 5993cm3
Motortype: 12 cilinders in V-opstelling
Vermogen: 222kW/302PK

Financieel.
Jaguar XJS 6.0 V12 Insignia LHD 1 of 10 – Lavender Metallic – 233.333km – BJ1994

Vaste prijs: € 24.990,-
Marge auto, geen BTW verrekenbaar voor ondernemers

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!