Or read in: Engels

Handgeschakeld, de meesterlijk betrouwbare 4.0 AJ16, Kingfisher Blue… Zeldzaam, gebruiksvriendelijk en bijzonder mooi!

Een handgeschakelde Jaguar zie je niet dagelijks. Een handgeschakelde XJS is zeldzaam, heel zeldzaam. De vijfbak zorgt voor extra dynamiek, dynamiek die je normaal gesproken niet snel vind in deze Grand-Tourer. Bijzonder!

Deze Kingfisher Blue Coupe hebben we gevonden in België. Of beter gezegd, deze Coupe vond ons. Michel nam contact op via de website, of ik wellicht interesse had in zijn XJS. Het woord ‘handgeschakeld’ zorgde voor een snelle rit naar de Belgische kust, regelrecht naar Coventry BV te Uden.

Direct naar de technisch specialist, er wordt hier immers geen Jaguar aan het assortiment toegevoegd voordat ik een uitgebreide check heb laten doen. Vaak resulteert dat in onderhoud. Noodzakelijk, maar zeker ook preventief. Later hierover meer!

19 september 1994, British Auto Center NV te Antwerpen levert de XJS Manual af aan de eerste eigenaar. De XJS begint zijn leven bij een zakelijke eigenaar, de kilometerstand loopt bescheiden op. Het onderhoud wordt stipt uitgevoerd, zoals het hoort. Vanaf 1997 is het Jaguar verdeler Dolf de Ridder die het onderhoud uitvoert, maar liefst 18 onderhoudsbeurten worden er aan de XJS Coupe besteed. Dat zie ik graag! Zoals gezegd, bij binnenkomst hebben we de XJS uitgebreid laten controleren en onderhouden. Nieuwe remklauwen, nieuwe katalysator pijpen, uitlaatspruitstuk pakkingen, alles is aangepakt om er een heerlijk rijdende klassieker van te maken. En dat is gelukt! Natuurlijk is er ook een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd, de Jaguar is dus klaar voor vele kilometers rijplezier.

Wat ik zelf erg kan waarderen is dat ook deze XJS in een mooie, originele staat is. Geen andere velgen, geen aangepaste koplampen of een verlaagd onderstel. Gewoon in een staat zoals destijds afgeleverd 1994 en dus exact zoals deze rijdersauto bedoeld is.

Goed, tot zo ver de originaliteit van de Jaguar. Wat is zo’n XJS geweldig mooi! Het interieur straalt gewoon jaren ’80, jaren ’90 uit, prachtig. Jaren 80 en 90 in een wel heel luxe uniform want overal houtwerk. De mooie en fijne stoelen zijn elektrisch te verstellen, zo ook de spiegels. De stoelen zijn voorzien van stoelverwarming en memory functie voor de bestuurder.

Het interieur is in bijzonder goede conditie. Het Charcoal leder is in goede staat, slechts een kleine beschadiging onder op de bestuurdersstoel verraadt de leeftijd van deze iconische klassieker. Geen hangende hemelbekleding, want jaren terug vervangen bij een extern bedrijf. Het houtwerk is niet gescheurd en nog mooi donker van kleur. De airco koelt het interieur, de cruisecontrol werkt zoals het hoort.

Kofferbak? Netjes schoon, de bodem niet verroest. Bumpers? Helemaal in orde, inclusief het chroomwerk. Echt een auto van en voor een liefhebber, dat zie je aan alles.

Hoe is het gesteld met overige roest, vraag je je terecht af? Linksvoor op de dorpel is roest zichtbaar, gelukkig op een bekende en goed te behandelen plek. Verder gaat het om een erg ‘harde’ XJS.

Het koetswerk van de XJS is ook in bijzonder goede staat. In 26 jaar tijd is een klein krasje of deukje niet te voorkomen, maar de algehele staat is bijzonder goed. Het lakwerk oogt origineel, de coachlines zijn netjes en in originele staat aanwezig.

En wat loopt zo’n vierliter zes-in-lijn heerlijk zeg. De AJ16 is de verbeterde versie van het veel geprezen AJ6 motorblok. 241PK tegen 226PK, net wat meer vermogen, net wat meer betrouwbaarheid. Terwijl ook het AJ6 blok al als zeer betrouwbaar bekend stond, en nog steeds staat.

De volledige onderhoudsgeschiedenis alsmede de goed gevulde documentatiemap worden bijgeleverd. Er is 1 sleutelset bij de Jaguar aanwezig, een tweede is eventueel tegen meerprijs bij te bestellen. Genoemde prijs is inclusief Nederlands kenteken of wanneer gewenst inclusief exportdocumenten.

Het is eigenlijk heel simpel; een tweede exemplaar ga je niet vinden. Deze XJS is bijzonder door zijn uitvoering, met name bijzonder door zijn handgeschakelde versnellingsbak. Optimaal Jaguar rijden, met een gegarandeerde restwaarde als direct gevolg van zijn zeldzaamheid. Uniek in Nederland, uniek in de wereld. Interessant om zakelijk en dagelijks te rijden als youngtimer, perfect voor de sportieve toertjes op de zondagmiddag.

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Waarom juist deze XJS?
Handgeschakeld, zeldzaam!
Kingfisher Blue
Charcoal leder
4.0 AJ16
Groot onderhoud uitgevoerd
Sluitende historie
Afkomstig van de tweede eigenaar
Simpel; een betere set-up
ga je niet vinden.

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: BE
Kenteken: –
Oorsprong: BE
Registratie NL: –
Eerste registratie: 19-09-1994
Kilometerstand: 288.013km
APK vervaldatum: –
Cilinderinhoud: 3980cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 177kW/241PK

Financieel.
Jaguar XJS Coupe 4.0 H5 Handgeschakeld- Kingfisher Blue Metallic – 288.013km BJ1994

Vaste prijs: € 14.990,-
Marge auto, geen BTW verrekenbaar

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!