Or read in: Engels

Van deze XJS ben ik behoorlijk onder de indruk, moet ik zeggen! Zelden rijden ze na bijna 30 jaar zó goed, zo perfect.

Een heerlijke Jaguar. Om te zien, om te rijden. Normaal stap ik zeker zo graag in een XJ, eerlijk is eerlijk. Deze XJS is anders. Anders, direct als je de Jaguar aan ziet komen rijden. Helemaal anders als je er zelf in wegrijdt.

Niet gek; de huidige eigenaar heeft de mooie Coupe perfect laten onderhouden. Dat doe je niet bij ‘de universeel’. Dat doe je bij een specialist. Vergis je niet, die zijn er slechts enkelen in het land. Deze XJS is onderhouden bij Real Car Restoration te Ochten, niet geheel toevallig ook een bedrijf uit ons netwerk. Op niets is bespaard tot op heden. Zelfs een gereviseerd differentieel is gemonteerd. Goed over het onderhoud later meer. Eerst naar de looks!

Want dat is toch wat, bij deze XJS. Nieuw geleverd door Arden Automotive in Duitsland, Krefeld. De eerste eigenaar, een Nederlandse man, bestelde daar de XJS in Kingfisher Blue, een relatief zeldzame kleur die de Coupe perfect staat. De lijnen komen er perfect in uit en het geeft de XJS nèt dat beetje extra chique uitstraling.

En dan het mooiste; de huidige eigenaar liet de XJS voor 99,9% origineel! De originele Growler Badge was welliswaar ingewisseld voor een Leaper, maar de badge lag keurig in het dashboardkastje. Geen andere wielen, geen aangepast interieur, zelfs geen Bluetooth carkit! Helemaal top als je het mij vraagt. Tezamen met de leaper is de mooie houten afwerking van de pookknop het enige dat niet origineel is. Van beide items is het origineel aanwezig, dus dat maakt 100%.

Die Leaper heb ik op eigen initiatief gewisseld voor de Growler Badge, maar heb jij een andere voorkeur dan is deze net zo makkelijk weer om te zetten.

Kijk die velgen, model Lattice, in 15 inch. De eigenaar ging zó erg voor originaliteit dat zelfs de banden van afkomstig zijn van de speciale Classic-lijn van Pirelli. Goedkoop? Nee. Mooi? Jazeker.

Goed, tot zo ver de originaliteit van de Jaguar. Wat is zo’n XJS geweldig mooi! Het interieur straalt gewoon jaren ’80, jaren ’90 uit, prachtig. Jaren 80 en 90 in een wel heel luxe uniform want overal hout en beige tinten. De mooie en fijne stoelen zijn elektrisch te verstellen, zo ook de spiegels. De stoelen zijn voorzien van stoelverwarming en memory functie voor de bestuurder.

Het interieur is in bijzonder goede conditie. ‘Mint’ is een goede omschrijving. Geen scheuren in het houtewerk, geen beschadigde stoelen. Geen hangende hemelbekleding, want jaren terug vervangen bij een extern bedrijf.

Kofferbak? Netjes schoon, de bodem niet verroest. Dorpels? Netjes, geen roest zichtbaar. Bumpers? Helemaal in orde, inclusief het chroomwerk. Echt een auto van en voor een liefhebber, dat zie je aan alles.

Het koetswerk van de XJS is ook in bijzonder goede staat. Natuurlijk in 30 jaar is een klein krasje niet te voorkomen, maar deze zijn sporadisch te vinden op het mooie lakwerk. Het linker- voorscherm is een keer overgespoten, op de foto’s is dat te zien. In werkelijkheid valt dat minder op, maar het is het vermelden waard.

En wat loopt zo’n zes-in-lijn heerlijk zeg. Deze motorvariant is standaard gekoppeld aan de fijne en als ‘bulletproof’ bekend staande viertraps automaat.

Dan nog even over het onderhoud. Zoals gezegd is daar niet op bezuinigd. In 2018 bijvoorbeeld is bijzonder veel werk verricht. De typisch zwakkere punten werden aangepakt. Radiateurbak, onderplaat tussen voorscherm, schokbrekers voorzijde en remblokken werden vervangen. De airco werd geserviced en de eerder genoemde mooie ‘period-correct’ banden werden gemonteeerd. 2019 overtrof 2018. Remmerij achter, klepdekselpakking, schokbrekers achter en lambdasensor werden vervangen. Het differentieel werd vakkundig gereviseerd. Totale kostenplaatje? Ruim €4.500,-.

Nu hoor ik je denken; waarom doet de eigenaar deze auto weg? Hier loop ik wel vaker tegenaan moet ik zeggen. Het is eigenlijk simpel; als je eenmaal verknocht bent aan het merk Jaguar, dan laat het je niet snel los. Zo kun je nog wel eens gek worden op een ander model, een model dat je altijd al wilde hebben. Zo ook ging het deze keer, de XJS maakt plaats voor een XK. En daar pluk jij de vruchten van.

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

*Toevoeging i.v.m. Covid-19: Wij zijn zeer landelijk gelegen, er is geen drukte bij ons in de omgeving, slechts een en al rust. Voor een eventuele bezichtiging kan ik de klassieker klaarzetten, zodat we op gepaste afstand met elkaar kunnen overleggen wanneer dat gewenst is. Ik neem geen onnodige risico’s. Neem voor een eventuele proefrit je rijbewijs mee.

Waarom juist deze XJS?
Kijk er even naar, dan weet je het!
Perfect onderhouden
Nagenoeg volledig originele staat
Bijzonder frisse auto om te zien
Waardevaste investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 35% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: JG-BF-67
Oorsprong: DE
Registratie NL: 15-7-1994
Eerste registratie: 15-11-1991
Kilometerstand: 222.006km
APK vervaldatum: 17-06-2021
Cilinderinhoud: 3980cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 166kW/226PK

Financieel.
Jaguar XJS Coupe 4.0 L6 – Kingfisher Blue Metallic – 222.006km BJ1991

Gereserveerd voor Rob
Marge auto, geen BTW verrekenbaar

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!