Daimler, het summum van elegantie. Inmiddels zeldzaam geworden, laat staan in deze conditie.
Iedereen is op zoek naar young- en oldtimers met een lage kilometerstand. Niet gek, het heeft ook wel iets magisch. Bekijk de details van deze Daimler Six maar eens en je weet waarom; onberispelijk plaatwerk, nieuw ogend wortelnotenhout en een motorruimte welke oogt alsof er zojuist de laatste hand aan is gelegd in de productielijn. Ultiem! Er zijn zelfs bedrijven welke zich hierin gespecialiseerd hebben; Zwitersland, USA, Japan, overal wordt er gespeurd naar dit soort spelden in de hooiberg. Hier gaat het om een liefhebbersauto, die koop je met je hart! Een heel bijzondere liefhebbersauto, met een heel bijzondere stand van 49.940km. En dat in 30 jaar. Voldoende kilometers om de auto in goede conditie te houden, beperkt genoeg om deze ultiem lage stand na 30 jaar te behalen.
Waar je 10 jaar terug nog wel eens een Daimler voor een spotprijs kon vinden, zijn ze inmiddels dun bezaaid. Schaars zijn ze, en al helemaal in deze staat. Want waar vind je dat; ongerept, origineel en dan het belangrijkste; die bijzondere tellerstand. Bestaat dat? Jazeker, de uitgebreide documentatie geeft de geschiedenis gedetailleerd weer. Elk bezoekje aan de Jaguar-Daimler dealer en specialist is vermeld. Een mooie kilometerstand is één, de onderbouwing daarvan is twee.
De staat van deze unieke Daimler behoeft eigenlijk weinig uitleg. Vanzelfsprekend een ‘hard’ schutbord, hard plaatwerk en harde bodemplaat. Een onaangetast interieur, het ruikt zelfs nog ‘nieuw’. Dat houtwerk; in nieuwstaat. De lederen bekleding nog net zo mooi als in 1995. Een echt collectors’ item, dat is duidelijk.
De conditie van deze Daimler hebben we dus duidelijk aan zijn eerste eigenaar te danken. ‘Vroeger’ kon ik me haast niet voorstellen dat je een auto koopt en er dan vervolgens amper gebruik van maakt. Inmiddels weet ik; dat gaat sneller dan je denkt. Onze eigen Morgan kochten we ook met slechts 9.000 kilometer op de teller terwijl deze 12 jaar oud was, de geschiedenis volledig bekend. Als tweede eigenaar van een dergelijke klassieker heb je iets bijzonders in handen, dat is zeker.
Goed, tot zo ver de geschiedenis van deze Daimler. Als bovenstaande zaken op orde zijn is het tijd om naar de cosmetische staat van een klassieker te gaan kijken, daar zorgt natuurlijk ook voor het grootste plezier als het gaat om dit soort bijzondere auto’s. Want wat is zo’n Six in Carnival Red geweldig mooi! Het interieur straalt gewoon jaren ’90 uit, prachtig. Jaren ’90 in een wel heel luxe uniform want overal hout en cognac tinten. Wortelnotenhout, een met hout en leer bekleed stuur… schitterend chroom, een heerlijke originele radio met cassettedeck, prachtig!
Geen storingen, geen gekke zaken. De mooie en fijne stoelen zijn elektrisch te verstellen, zo ook de spiegels. alles werkt naar behoren. Er zijn geen mankementen, geen problemen en geen minpunten. Dit máákt een auto echt!
Dan de buitenzijde. Geen krassen, geen beschadigingen. Topstaat is wat zacht uitgedrukt. Daar wordt je toch blij van? Koplampen in nieuwstaat, bijzonder voor elke X300. Alleen al van de conditie en de staat van deze Six kan ik eindeloos genieten.
En dan die kleur; Carnival Red! In de afgelopen 10 jaar dat ik me bezighoudt met Jaguar en Daimler, heb ik slechts twee keer eerder een Carnival Red Jaguar voorbij zien komen, nooit eerder een Daimler. Bijzonder, want het is één van de meest bijzondere, meest sprekende kleuren welke destijds kiesbaar waren. Afhankelijk van lichtval is de lak dieprood of juist sprankelend helder, met veel diepte door de aanwezige metallic. Een unicum in combinatie met de voor mij meest sprekende kleur van het interieur; Coffee. Niet voor niets dat ik meteen overging tot koop van deze bijzondere Daimler. Klaar om de details te verfijnen, onderhoud uit te voeren en de Six helemaal gereed te maken voor de volgende echte liefhebber.
Je vraagt je misschien af wat je aan een dergelijke klassieker nog toe te voegen hebt. Geloof me; voordat je er vertrouwd en zonder zorgen de weg mee op kunt is er veel te doen en dat is juist waar ik het meeste plezier uit haal; het tot in de puntjes klaarzetten voor de nieuwe eigenaar. Een Daimler rijder gaat niet voor het minimale. Hij of zij verwacht kwaliteit. Goede vering en demping, geen trillingen, geen afwijkingen in rijgedrag. Het is mooi om onder die voorwaarden klassiekers te mogen afleveren, de bijbehorende kosten en moeite zijn slechts bijzaak. Een uitgebreide onderhoudsbeurt werd uitgevoerd. Schokbreker rubbers aan de voorzijde werden vervangen. Het lakwerk is drie maal gepolijst. Minuscule deukjes werden verwijderd. Mooi werk!
Nu heb ik hier behoorlijk wat Jaguars en Daimlers voorbij zien komen. Heel soms heb je zo’n auto staan waarvan je denkt; ‘Die wil ik hebben!’ Deze Daimler is er zo een. Geen verkooppraat hoor, verkopen hoort een klassieker zelf te doen. Ik ben in ieder geval verkocht!
Vanzelfsprekend is de volledige documentatie bij de Daimler aanwezig. Servicemap, historie, handleiding en vele facturen worden meegeleverd.
Er valt nog veel te zeggen over deze Six, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. Je bent op afspraak van harte welkom in Uden, de koffie staat klaar.
Waarom deze Daimler?
Haast nieuwstaat… Daarom!
Sluitende geschiedenis
Perfecte kleurstelling
Zeldzamer en zeldzamer
Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 50% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en een woord Duits.
Technische informatie.
Geregistreerd in: FR, EU
Kenteken: –
Oorsprong: Germany, EU
Registratie NL: bij tenaamstelling
Eerste registratie: 06-10-1995
Tellerstand: 49.940km
APK vervaldatum: –
Cilinderinhoud: 3980cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 177kW/241PK
Financieel.
Daimler Six 4.0 SWB – Carnival Red – 49.940km – Y1995Vaste prijs: €28.450,-
Marge auto, geen BTW verrekenbaarInruil? Graag!