De P38 kent inmiddels een grote, groeiende groep liefhebbers. Onmiskenbaar Land Rover, in ‘Autobiography’ productie nog voorzien van veel handwerk en veel luxe.
Range Rover, een iconisch ontwerp. Direct bij de introductie in 1969 was de luxe en uiterst comfortabele terreinwagen een groot succes. Maar liefst 27 jaar werd het model geleverd. Vanaf 1994 werd het eerste model omgedoopt tot Range Rover Classic, zijn opvolger werd immers geïntroduceerd; de P38A. Vernoemd naar de projectnaam Pegasus, gebouwd in Block 38A, Solihull.
Tot en met 2002 werd de P38 gevoerd. Relatief kort dus, waardoor het een relatief zeldzaam model is. Goede exemplaren zijn inmiddels schaars aan het worden. Betrouwbare klassiekers, geweldige reisauto’s. Verguisd door diegenen die er òfwel onbekend mee zijn, òfwel uitsluitend bekend zijn met de slecht onderhouden exemplaren.
Goed, we gaan naar dit exemplaar; zeldzaam, want Autobiography.
Er zijn Range Rovers, en er zijn de zeldzame exemplaren die in Solihull niet de gewone productielijn volgden. Deze 1998-uitvoering behoort tot die laatste categorie: een echte Autobiography, volledig met de hand afgewerkt door Land Rover Special Vehicles onder contractnummer 12071.
In deze periode, vlak voordat het Autobiography-programma in 1999 strakker werd vormgegeven, was het nog een puur maatwerktraject. Klanten kozen zelf hun kleuren, materialen en afwerking, waarna SVE de auto bouwde alsof het een traditionele coachbuilder betrof: zorgvuldig, handmatig en zonder concessies. Deze auto is een treffend voorbeeld van dat vakmanschap.
De P38 is uitgevoerd in een diepe groen metallic lak en voorzien van een prachtig op maat gemaakt interieur in tan-leder. De cabine onderscheidt zich met dik aangebrachte walnoothouten panelen op de middenconsole en het dashboard, een houten pookknop en uitgebreid lederwerk. Geen twee Autobiography-uitvoeringen uit deze periode zijn hetzelfde; dit interieur ademt de ingetogen luxe van eind jaren negentig.
Onder de motorkap bevindt zich nog altijd de originele Special Vehicles-plaquette, voorzien van het individueel ingeslagen contractnummer. Het bevestigt precies wat deze auto al uitstraalt: dit is geen standaard 4.6 HSE, maar een op bestelling gebouwde Range Rover voor een veeleisende eerste eigenaar.
Vandaag de dag behoort dit tot de meest karaktervolle en aantrekkelijke interpretaties van de P38: een discreet exclusieve, gedocumenteerde Autobiography uit de puurste fase van het programma.
De uitvoering gecombineerd met de bijzonder aantrekkelijke kilometerstand maakt het een uniek exemplaar. Ook aan de onderzijde zie je de kwaliteit terug; de conditie is bijzonder goed. Draagarmen, assen en chassisbalken zien er goed geconserveerd uit. Vanzelfsprekend zijn hiervan diverse foto’s voorhanden.
Deze P38 werd nieuw geleverd in Zwitserland, waarna de vorige eigenaar de Range Rover naar Frankrijk heeft gehaald. Nadat deze liefhebber jarenlang genoten heeft van de Range Rover, hebben wij deze overgenomen. Direct werd alles op alles gezet om de toch al mooie en goede Range Rover naar een nog hoger niveau te brengen; Hemelbekleding werd vervangen want hangend, nu in prachtig nieuwe alcantara uitgevoerd. Het interieur werd volledig gedetailed en er werd vanzelfsprekend groot, groot onderhoud uitgevoerd.
Het stuurwiel is origineel en in topstaat, het volledige Alpine geluidssysteem op orde, de versterker werkend. Typische P38 zaken zoals blendmotoren, O-ringen kachel, luchtvering en dergelijke zijn in het verleden aangepakt, geen zorgen maar puur genieten.
De originele Carin navigatie, nog werkend zoals in 1998. Originele radio, CD wisselaar en versterker volledig functioneel, uniek. Zoek ze maar eens, P38 in deze conditie, laat staan een Autobiography.
Zelf heb ik inmiddels aardig wat kilometers gereden met deze Range Rover. Probleemloos en betrouwbaar, zoals het hoort.
Kwaliteit en onderhoud, daar gaat het om. Ik kan nog lang doorgaan over deze Range Rover maar daarvoor is geen ruimte in een advertentietekst. Bekijk de foto’s en verras je over de staat en de complete uitvoering van deze P38 Autobiography.
Om het kort en toch volledig te houden vermeld ik hier alle minpunten, voor zover deze er zijn. Op de foto nauwelijks zichtbaar, maar er zijn wat lichte krasjes te vinden op het lakwerk. Verder zijn twee van de vier velgen wat aangetast. Beide sleutels werken, maar slechts één sleutel heeft een werkende afstandsbediening.
Er valt nog veel te zeggen over deze unieke P38, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent op afspraak van harte welkom in Uden, de koffie staat klaar.
Waarom deze Range Rover P38?
Autobiography uitgevoerd
Geproduceerd door Special Vehicles
Geheel origineel
Interieur en exterieur in topstaat
Uitgebreide documentatie aanwezig
Zeer compleet uitgerust
Frisse auto om te zien en te rijden
Export.
Premium British Motoring attracts enthusiasts from all over the world, and it shows: around half of our cars find their way to neighbouring countries. Naturally, we take care of the entire process, from purchase to export documentation, with insurance arranged if required. We speak Dutch, English and a touch of German, ensuring a smooth and personal experience.
Technische informatie.
Geregistreerd in: FR, EU
Kenteken: ER-325-PR
VIN: 2814
Oorsprong: CH
Registratie NL: –
Eerste registratie: 27-11-1998
APK vervaldatum: –
Kilometerstand: 99.959km
Cilinderinhoud: 4554cm3
Motortype: 8 cilinders in V opstelling
Vermogen: 160kW/218PK
Financieel.
Range Rover P38 4.6 Autobiography – Epsom Green Metallic – 99.959km – Y1998Vaste prijs: €18.950,-
Inruil? Graag!
