Één draai aan de sleutel en de machtige V8 ontwaakt met een rauw klinkende schreeuw.
De Interceptor was het geesteskind van de kleine, ambitieuze fabriek van Jensen Motors in West-Bromwich. Waar Aston Martin en Jaguar al naam hadden gemaakt, koos Jensen voor een andere aanpak: exclusiviteit in kleine aantallen, met een design dat opviel. Voor het koetswerk wendde men zich tot Carrozzeria Touring in Milaan, wat resulteerde in die prachtige, vloeiende lijnen met de kenmerkende panoramische achterruit – een glazen koepel die tegelijk praktisch en spectaculair is.
De Interceptor II, die in 1969 de oorspronkelijke serie opvolgde, kreeg subtiele verbeteringen: een verfijnder interieur, betere koeling en een moderner dashboard. Onder de kap bleef de indrukwekkende Chrysler V8 behouden, een motor die zijn koppel op een karaktervolle manier vrijgaf — soepel, maar met overwicht.
Dit specifieke exemplaar stamt uit 1970, in Nederland geregistreerd sinds 1993. Ongeveer vijftien jaar geleden werd de Jensen zorgvuldig gerestaureerd, waarbij de originaliteit behouden bleef. De kwaliteit straalt er van af, bekijk de onderzijde maar eens en je zult versteld staan. Koetswerk en techniek werden volledig aangepakt; gedocumenteerd met beeldmateriaal. Op de foto’s zie je onder andere het motorblok tijdens de revisie, de nieuwe zuigers zichtbaar, prachtig!
Niet vreemd dus dat het motorblok fit en potent klinkt. Onder de lange motorkap huist de Chrysler achtcilinder, voorzien van een nieuwe Edelbrock-carburateur en volledig RVS uitlaatsysteem. De automatische transmissie en achterwielaandrijving maken het tot een relaxte, maar capabele GT.
Het plaatwerk is nog steeds in mooie conditie, zo ook de RVS en chromen delen. Het interieur is origineel en heeft een mooie patina. Uitsluitend de hemelbekleding is voorzien van nieuw materiaal. Tellers werken zoal het hoort. Airconditioning is aanwezig maar niet werkend. De originele Rostyle velgen zijn in goede staat en voorzien van Dunlop banden.
Zijn er nog nadelen aan deze Britse GT, vraag je je af? Natuurlijk is er altijd wel iets te noemen. Zo schakelt de automaat wat traag, een bekend verschijnsel bij dit type. Verder vind je een klein krasje op de motorkap en vertoont de wielkastrand rechtsachter wat kleine onvolkomenheden.
Er zijn meerdere taxatierapporten bij de Jensen aanwezig, vanaf start restauratie tot 2025. Het meest recente taxatierapport vertoont een conditie 2+ met een taxatiewaarde van €62.000,-.
Er valt nog veel te zeggen over deze bijzondere Jensen, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent op afspraak van harte welkom in Uden, de koffie staat klaar.
Waarom deze Jensen Interceptor II?
Bijzondere autogeschiedenis
Interieur en exterieur in goede conditie
Mooie kleurencombinatie
Historie bekend
Frisse, strakke auto om te zien
Export.
Liefhebbers van Engelse klassiekers bevinden zich over de hele wereld. 50% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.
Technische informatie.
Geregistreerd in: NL, EU
Kenteken:DH-40-50
Oorsprong: DE
Registratie NL: 17-05-1993
Eerste registratie: 28-08-1970
Kilometerstand: 89.909km
APK vervaldatum: –
Cilinderinhoud: 6276cm3
Motortype: 8 cilinders in V opstelling
Vermogen: 205kW/280PK
Financieel.
Jensen Interceptor II Coupe – Silver Metallic – 89.909km – Y1970Vaste prijs: €58.990,-
Marge auto, geen BTW verrekenbaarInruil? Graag!