Daimler Six; een kilometer van huis, anderhalf jaar mailen

Or read in: Engels

Vaak begint het met een telefoontje, of een mailtje. Doorgaans gaat er dan weer een hele tijd overheen. Maar dan is de eigenaar zo ver en ga ik kijken bij iets wat al jarenlang in een schuur staat opgeborgen. Zo ook deze keer; de Daimler Six, slechts 1 kilometer van mijn huis af. Schuurvondst? Niet echt; de Daimler was niet kwijt, de eigenaar wilde er gewoon nog niet van af.

‘Ergens in Oirschot’, meer wist ik nog niet. Anderhalf jaar duurde het contact maar liefst. Zo nu en dan een mailtje met de vraag hoe het met de Daimler staat, of ik al kan komen kijken. Geduld maar weer. Hoe moeilijker de eigenaar afstand doet, hoe mooier de klassieker, meestal.

En dan is het zo ver, de eigenaar geeft aan komende zondag tijd te hebben. Eindelijk, denk ik, want ik ben benieuwd wat er nu weer uit de schuur vandaan zal komen. Hopelijk staat de Daimler droog, want stallen en vocht is niet bepaald een goede combinatie.

Ik rij het erf op en zie al direct dat hier een autoliefhebber huist; een Range Rover Classic, een Volvo youngtimer, een prachtige BMW E38, dat belooft veel goeds!

De eigenaar is al aanwezig en na een snelle kop koffie gaan we de schuur in. Zelfs ik moet bukken; de deur van de oude schuur is ontzettend laag. Ik zie een hoes over het silouet van een Daimler. Een hoes betekent niet altijd veel goeds. Zelfs een ademende hoes kan na lang liggen afdrukken op de lak achterlaten. Ademt de hoes niet dan is de kans groot dat er een ‘rotte’ auto onder vandaan komt, het vocht is immers opgesloten onder de goede bedoelingen van de eigenaar.

Hoes voorzichtig verwijderen en het oogt meteen goed; een stoffige Daimler komt tevoorschijn. Meteen de dorpels bekijken, de wielkastranden, de hoeken onder het achterraam, het hele lijstje afwerken. Ondertussen een vluchtige blik op het ontzettend mooie interieur. Hier heeft de hoes zijn goede werk gedaan; door het tegenhouden van het UV licht is het hout nog in zijn originele, donkere kleur. Iets wat je tegenwoordig zelden ziet. Ook het leer heeft de tand des tijds goed doorstaan, de Six ziet er geweldig uit!

Je merkt al, ik ben enthousiast. Dat merkt de eigenaar waarschijnlijk ook, want we zijn niet direct rond als het om de prijs gaat. Goed, we komen er vast wel uit en gaan er beiden over denken. Soms is dat beter, al doe ik graag direct zaken.

We bellen wat, we appen wat en dat wordt vervolgd door een positief resultaat, ik mag de Daimler gaan ophalen!

Met drie man duwen we de Six na jaren stalling naar buiten. Waarom start je hem niet, hoor ik je denken? Starten doe ik pas na een uitgebreide inspectie gevolgd door een grote beurt bij Jaguar specialist Coventry BV te Uden, zo weet je zeker dat de basis goed is! Met de hand lier ik de Daimler op de trailer, een enorm karwei gezien zijn gewicht maar absoluut de moeite waard. Een rit naar Uden volgt de dag erna.

De brug op, ook duwen natuurlijk. Al snel verzamelen er zich een aantal liefhebbers om de stoffige Daimler.

Het valt direct op, dit is geen gemiddeld exemplaar. Ook de medewerkers van Coventry zijn onder de indruk, zo blijkt wanneer we onder de Daimler doorlopen. Een nuchtere blik op het onderstel en de bodem maakt veel duidelijk. Het bodemplaatwerk is opvallend hard, zo blijkt. Het onderstel ziet er degelijk uit, er zijn geen vreemde spelingen waarneembaar. De onderplaat van de achteras vertoont wat roest, maar dat is vrij gebruikelijk en bovendien is deze gemakkelijk te vervangen voor een netter of een nieuw exemplaar. Voor nu nog niet aan de orde maar het vermelden waard. Een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd, een smetteloze APK volgt waarna we weer huiswaarts gaan, tijd voor de grote schoonmaak!

En dat is een karwei; we pakken hier zelf het hele interieur aan. Als eerst wordt de complete auto uitgeboend, inclusief dashboardkastje, deursponningen, kofferbak en ga zo maar door. Vervolgens nemen we de staat op en op basis daarvan gaan we verder. Doorgaans is het nodig om het lederen interieur grondig te reinigen en vervolgens opnieuw te voorzien van een beschermende laag. De manier waarop we dit doen zorgt ervoor dat de originele, matte glans terugkomt op het glimmende, matig onderhouden leer. Het houtwerk wordt gepolijst, de matten worden gereinigd. Niet-originele stickers verdwijnen van de ruiten, missende kapjes of beschadigde items worden vervangen. Inderdaad, een heel karwei, maar absoluut lonend want het resultaat mag er zijn.

het resultaat, dat zie je binnen enkele dagen, wanneer de Daimler te koop wordt aangeboden. Nog even geduld dus, maar de detailfoto’s laten vast een goede indruk achter. Tot later!

Rob

Bekijk ons aanbod.