Or read in: Engels

De ongekend mooie lijnen van het koetswerk, het prachtige dashboard, puur vakmanschap. Dit tezamen met de heerlijke 3.8 XK zescilinder; Jaguar pur sang.

Ergens begin 2024 krijg ik een mailtje van Jacques. Of ik geïnteresseerd was in een Jaguar S-Type. Uit 1965, welteverstaan. Één telefoontje verder is het duidelijk, Jacques is een echte liefhebber en de S-Type is nu al het bezichtigen waard! Het verhaal over de 3.8 S is misschien goed, maar het contact met Jacques en zijn partner is nog beter. Dat is vaak wat de doorslag geeft. Geen fijn contact betekent doorgaans geen overeenkomst, dat geldt voor beide kanten, toch?

De garagedeur gaat open en één blik is genoeg; aan deze klassieker is door een vakman gewerkt. Een vakman op het gebied van plaatwerk, een vakman op het gebied van spuitwerk. heb je er interesse in, dan zie je dat direct. Motorkap open. Weer straalt de kwaliteit je tegemoet, ongekend. Het interieur; een dashboard uit prachtig wortelnotenhout in topconditie, vakkundig verwerkt, vakkundig gelakt en zeker zo belangrijk; zeer vakkundig gepast en gemonteerd.

Jacques is gepassioneerd over zijn klassiekers. Zo heeft hij geheel eigenhandig zijn Healey gerestaureerd, alsook zijn XK150. Als je zo gepassioneerd bent, is het niet makkelijk om te besluiten afscheid te nemen van je hobby, maar soms gaat het verstand voor je passie. De Jaguar wordt mij gegund door Jacques en gaat mee naar Oirschot. De tijd vliegt, er is veel werk gedaan om de laatste puntjes op de i te krijgen en inmiddels is de 3.8 Saloon helemaal klaar.

De klassieker. Over een 3.8 S bestaat geen twijfel; deze ís gewoon mooi!

Want kijk nou eens naar de vormgeving van die achterlichten, of eigenlijk de gehele achterpartij. Heb je ooit zoiets gezien? We hebben het over een forse sedan, maar de slanke elegantie straalt er van af. Voor een groot deel ook te danken aan de destijds nog ranke chromen bumpers; dat zag je later niet meer. De grote achterruit, ook uniek.

De klassieke S-Type heeft nog meer bijzondere kenmerken. In tegenstelling tot de MK2 is de S voorzien van de onafhankelijke achterwielophanging, destijds een grote innovatie. Dit Independent Rear Suspension systeem, kortweg IRS,  zorgt voor een betere wegligging en minder bijgeluiden. Een groot voordeel is een lager onafgeveerd gewicht. Dit mede doordat reminrichting tegen het differentieel gemonteerd is in plaats van net achter de wiellagers. Dit komt absoluut het rijgedrag ten goede, niet voor niets rijdt een S-Type beter dan een MK2, om maar een voorbeeld te noemen.

Goed, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar laten we even naar de staat van de Jaguar gaan, zeker zo belangrijk. Het prachtige dashboard, een uniek ornament. Perfect gerestaureerd, tot in detail gepast en met precisie gemonteerd, dat wil nog wel eens anders zijn. Dan het chroomwerk, in bijzonder goede conditie. De koets is professioneel voorbewerkt, dat zie je direct. Het lakwerk in de kleur Savoy Grey is bijzonder goed aangebracht. De S-Type komt van oorsprong uit Californië, de koets was in erg goede, harde staat bij aankomst in Nederland. Er is dus nagenoeg niet aan gelast. Foto’s vanuit USA zijn uiteraard voorhanden, evenals een map met papierwerk uit die tijd.

De heerlijke 3.8 XK motor loopt enorm mooi, niet vreemd aangezien ook de motor gereviseerd is, destijds uitbesteed aan een vakman. Belangrijk detail; er zijn nieuwe zuigerbussen en zuigers gemonteerd. Ook is er een modificatie uitgevoerd op de klepstoter bussen. De gemonteerde electronische ‘1-2-3’ ontsteking zorgt voor een betrouwbare en bedrijfszekere ontsteking. Het overigens gaat om de originele motor; de S-Type is ‘Matching numbers’.

Bij binnenkomst hebben we de S voorzien van een uitgebreide onderhoudsbeurt en check-up. Vanzelfsprekend zijn alle filters en vloeistoffen vernieuwd. Verder zijn er twee verstelbare stuurstangen gemonteerd en hebben we twee fuseekogels vervangen. Afstelling van de carburateurs, het gasdicht maken van het inlaatsysteem, het deels opnieuw verpakken van de versnellingsbak, dat soort zaken.

Klaar dus, af. De nieuwe eigenaar gaat volop genieten. Genieten van de heerlijke 3.8. Genieten van de heerlijk zittende, zacht lederen stoelen. Genieten van het prachtig gerestaureerde houten dashboard, de mooie lijnen van de koets. Overigens, het is ook genieten bij het pompstation. Leuk voor de één, jammer voor de ander; de perfect werkende gasinstallatie maakt de S ook nog eens bijzonder prettig bij ‘de pomp’. Vanzelfsprekend loopt de 3.8 op zowel benzine als op LPG zoals het hoort. Een APK keuring is in Nederland niet meer verplicht op deze leeftijd, toch wordt de S-Type door ons gekeurd afgeleverd.

Deze pure historie op wielen wil je hebben. Zijn er dan geen minpunten te noemen, vraag je je af? Natuurlijk, bij elke klassieker is er wel een puntje te melden. Zoals bij elke S-Type, maar ook MK2 bijvoorbeeld, lekt de versnellingsbak wat olie. We hebben al wat winst kunnen behalen door de bak deels opnieuw te verpakken, maar het blijft een 50 jaar oude Jaguar natuurlijk;)

Er valt nog veel te zeggen over deze Jaguar, maar een goed beeld krijg je natuurlijk pas wanneer je de auto bekijkt en rijdt. je bent van harte welkom in Oirschot, de koffie staat klaar.

Wat maakt deze 3.8 S bijzonder?
Topkwaliteit restauratie
3.8 XK engine
Matching numbers
Goede investering

Export.
Jaguar en Daimler liefhebbers bevinden zich over de hele wereld. 50% van ons aanbod vind daarom zijn weg naar onze buurlanden. Vanzelfsprekend verzorgen wij de volledige afhandeling voor u, van aankoopkeuring tot exportdocumenten, al dan niet voorzien van een verzekering. We spreken Nederlands, Engels en Duits.

Technische informatie.
Geregistreerd in: NL
Kenteken: AM-68-15
Oorsprong: USA
Registratie NL: 31-10-2008
Eerste registratie: 28-02-1965
Kilometerstand: 110.893Mls
APK vervaldatum: NVT
Cilinderinhoud: 3800cm3
Motortype: 6 cilinders in lijn opstelling
Vermogen: 162kW/220PK

Financieel.
Jaguar S-Type 3.8 S – Savoy Grey Metallic -110.89MLS – Y1965

Vaste prijs: €29.990,-
Marge auto, geen BTW verrekenbaar.

Inruil? Graag!

Contact

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!