Renovatie van de Daimler Century V12 VIN ***779833

Or read in: Engels

Inmiddels is dit de tweede Daimler Century in ons aanbod. Dit keer behoeft de bijzondere klassieker behoorlijk wat ‘tender love and care’. De Century verscheen in ons aanbod en Xander was er snel bij; hij gaf ons de opdracht om deze unieke Century onder handen te nemen, samen met onze partners! Geweldig, dat vertrouwen, zo werken wij graag.

De komende tijd zetten wij alles op alles om van deze Century een plaatje te maken; technisch en optisch. Op niets zal worden bezuinigd, kwaliteit staat voorop.

In de eerste week van Juni is het dan zo ver; Xander krijgt zijn Century overhandigd. Tot die tijd vind je hier een uitgebreid verslag van de renovatie. Wij genieten er nu al van, zoals waarschijnlijk elke Jaguar – Daimler liefhebber zal doen. Heb je vragen? Je weet ons te vinden via de contact pagina.

Een korte introductie – Daimler Century

14 Januari 1896, Harry J. Lawson en zijn patent op de Daimler verbrandingsmotor; het begin van het prestigieuze Daimler Motor Company. Al een jaar later rolde de eerste Daimler de fabriek in Coventry uit; vier cilinders, 4 BHP. Een speciaal team reed in minder dan 94 uur van John O’Groats naar Lands End, maar liefst 930 mijl ofwel bijna 1.500km. Een unieke prestatie, waarmee direct de kwaliteit van Daimler indruk maakte.

In 1960 doet Jaguar zijn intrede door het de producent Daimler over te nemen.
1996, 100 jaar historie. Dit werd gevierd met een bijzonder model; de Daimler Century. Geleverd in 4.0 zes-in-lijn en 6.0 V12. Elk model uitgevoerd in Long Wheel Base. Het moest de meest luxueuze, meest compleet uitgevoerde Daimler ooit worden, een bijzonder model. Slechts 100 exemplaren van beide motortypes werden geproduceerd om de exclusiviteit te waarborgen.

Als je de foto’s zo bekijkt, lijkt het allemaal niet zo dramatisch als het om de staat van de Daimler gaat, toch? Juist dát is de valkuil als het gaat om het reguliere aanbod in Jaguar en Daimler klassiekers. Onder het mooie jasje gaat vaak een hoop ellende schuil. Ellende die je bij een eerste bezichtiging of proefrit vaak niet zult zien.

In het geval van de Daimler Century 779833 (de laatste zes cijfers van het chassis nummer) zijn het zowel technische als optische zaken. Een technisch aspect dat iedereen direct zal opvallen is het defecte differentieel. Ga een stukje rijden en je hoort en voelt het direct.

Wat je niet direct zult opmerken is de roest aan de bodem. Elke Daimler krijgt hiermee te maken, net zoals elke klassieker in het algemeen, overigens. Dorpels en bodem zijn vaak doorgeroest. Specialistisch werk wat binnen ons netwerk zonder problemen aangepakt kan worden. Een ander technisch aspect is het koelsysteem. Hoewel deze motor niet op hoge temperatuur is geweest, wordt er toch wat druk opgebouwd in het koelsysteem. Vaak duidt dit op een lekke koppakking. Ook hier is dus werk aan de winkel. De lijst lijkt eindeloos, maar in het oog springend zijn nog een defect schuifdak, roestende wielkastrand en uiteraard een hangende hemel. De overige punten zie je verschijnen op deze pagina, met een prachtig eindresultaat in Juni!

Als eerste de nieuwe activiteiten zien? Blijf doorlopend op de hoogte door ons te volgen op Instagram of Facebook. In onze stories verschijnen de werkzaamheden, zie je als eerst onze nieuwe voorraad en krijg je tips over je favoriete klassieker; Jaguar – Daimler.
   

Start van de renovatie

Contactformulier

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.

Contactgegevens



Klaar met invullen? Druk hieronder op 'Verzend'. Je ontvangt binnen 24 uur een reactie!